onsdag 22 juni 2011

Hett med abort

När jag slog upp (läs klickade fram) den lokala tidningen imorse så möttes jag av en serie av artiklar om abort som rubricerades "abortdebatten". Min första reaktion är ÄR DET FORTFARANDE EN DEBATT KRING ABORT? Jag minns när jag gick på högstadiet och vi fick i uppgift att skriva en debattartikel om ett ämne, jag valde att skriva om fri abort. Jag läste en av artiklarna av ren nyfikenhet och upptäckte att det är exakt samma uråldriga argument från abortmotståndarna som det var för 10 år sedan när jag skrev min debattartikel. Har det inte diskuterats nog? Vad finns det mer att säga?
Artikeln handlade om något dammig folkpartist eller kristdemokrat som tycker att alla som vill göra abort istället ska välja att gå hela graviditeten igenom och sedan adoptera bort barnet. Å ena sidan blir jag så irriterad att jag måste sluta läsa men å andra sidan kan man ju tycka synd om personen i fråga, hon verkar ju inte veta bättre.
Det som dock förvånade mig var kommentarerna som följde från läsarna. Jag vågar säga att i alla fall hälften av de som lämnat en åsikt håller med människan! Folk i min stad, Sveriges rödaste håla, går omkring och trycker ner kvinnors rätt till sin egen kropp och kvinnors fria vilja! Jag passerar dessa människor varje dag på stan! Folk som tycker att det är helt rätt och rimligt att en gravid tjej ska drivas till att gå nio månader gravid och sedan adoptera bort!
Jag blir spyfärdig

1 kommentar:

Gustav sa...

Hah. Tydligen är det fortfarande tillräkligt aktuellt för att du ska lägga dig i själv också :P

Bloggtips förresten: http://hyperboleandahalf.blogspot.com/2010/11/dogs-dont-understand-basic-concepts.html

Inbillar mig att du skulle gilla det här.